مقایسه بسته‌های تحلیل داده (R, Matlab, SciPy, Excel, SAS, SPSS, Stata)

امروز داشتم دنبال مطالبی در مورد تحلیل‌داده می‌گشتم. کلی کتاب درباره تحلیل داده مخصوصا با اکسل دانلود کردم. مطالب زیادی هم در مورد آمار در تجارت جمع کردم. به‌نظرم یکی از مشکلاتی که الان در کشور ما خیلی نمود داره و گریبانگیر شرکت‌های دولتی و خصوصی و حتی مغازه‌دارهای ماست، بی‌خبری از تحلیل‌داده‌ها و عدم استفاده از اونه.
دیروز بود فکر کنم که داشتم مطلبی می‌خوندم تحت‌عنوان این‌که چه‌طور یک فروشگاه خرده‌فروشی با استفاده از تحلیل‌داده فهمیده بود که نباید یکی از محصولات کم‌اهمیتش (از لحاظ فروش) از توی لیستش حذف کنه، اون هم به دلیل اینک تعداد زیادی از  ۲۵ درصد بالایی مشتریانش از اون محصول (یک نوع پنیر کم‌فروش) استفاده می‌کردن.
حالا امثال این مورد زیاد وجود داره. اما متأسفانه چون از ابزارهای تحلیل داده استفاده نمی‌کنیم هیچ‌وقت هم به اون‌ها پی نمی‌بریم. حالا برای تحلیل داده نرم‌افزارهای زیادی در دسترس هست. از مهمترین اون‌ها همون‌هایی هست که توی عنوان تاپیک به‌اون اشاره کردم.
هر کدوم از اون‌ها هم دنیایی هست. برای اینکه ببینم کدوم مناسب‌تره شروع به مقایسه کردم. توی یک وبلاگ یک مقایسه ساده و البته تقریبا عمیقی پیدا کردم. اون رو براتون اینجا با فرمت pdf می‌ذارم. امیدوارم به درد شما هم بخوره. حالا من که خودم خوندم اما اگه فکر می‌کنین که متنش نیاز به ترجمه داره بگین تا انشالله اگه وقت کردم براتون ترجمه‌اش رو هم بذارم.
منبع: http://idl.pib.ir

2 دیدگاه

  1. reza said,

    مارس 2, 2010 در 12:40 ب.ظ.

    با سلام. ممنون ميشم اگه ترجمه رو برام بفرستي

    • moosavy said,

      مارس 2, 2010 در 12:54 ب.ظ.

      الان وقت ندارم که ترجمه اش کنم اما اگه می‌خوای سئوالت رو دقیق مطرح کن و بگو چی می‌خوای تا من تا اونجایی که اطلاع دارم راهنمایی تون کنم.


پاسخی بگذارید

